Genealogia dels artefactes. Dos joves juguen al joc de Pong, un dels primers videojocs comercials

Els instruments tecnològics d’ús quotidià que, últimament, han proliferat al voltant nostre no han aparegut per generació espontània. Els objectes i els aparells comuns tenen una història, hi ha arbres genealògics amb branques que floreixen i unes altres que moren sense successió. Com va aparèixer i en quines circumstàncies la guitarra elèctrica, el mòbil, el navegador o els buscadors? Hi ha detalls, relacions filials, aportacions mútues entre tecnologies i actors que, vists després d’un temps, són inesperats i sorprenents.

Charlie Gere aborda aquesta qüestió pel que fa a la pantalla d’ordinador en un article aparegut a la revista Visual Communication: "Genealogy of the computer screen". Gere explica com la pantalla d’ordinador està més emparentada amb els radars i els oscil·loscopis que amb la pantalla de televisió que, en un principi, podria semblar la mare directa. Com es desplega la informació en temps real en una pantalla d’ordinador enllaça directament amb els dispositius d’alerta i detecció dels anys 60. Recordeu els primers videojocs? Feu memòria i penseu què semblaven.

Charlie Gere és professor de Teoria i Història dels Mitjans de Comunicació a l'Institut Lancaster d'Arts Contemporànies de la Universitat de Lancaster. Els seus interessos se centren en la identificació i la valoració dels significats i dels efectes de la tecnologia, en particular la relació amb l’art i la filosofia.

Per a més informació: Genealogy of the computer screen, Charlie Gere.

Crèdit de la imatge.

Germà Garcia Belmonte.