Font: UJI 18/09/2023
La Unitat Científica d’Innovació Empresarial de l’Institut de Materials Avançats de la Universitat Jaume I de Castelló ha celebrat la quarta jornada de transferència tecnològica amb la participació de diversos representants de l’àmbit empresarial, institucional i acadèmic amb el propòsit d’afavorir les sinergies entre aquests col·lectius amb la finalitat de fer efectiva la transferència de coneixement entre la investigació bàsica i el producte comercial. Durant la primera part de la sessió l’investigador Francisco Fabregat, coordinador d’aquesta unitat de l’INAM, ha explicat que l’Institut compta amb cinc línies principals d’investigació centrades en l’emmagatzematge d’energia, les ceràmiques funcionals, els recobriments antimicrobians i viricides, els hidrogels per l’aplicació de fàrmacs i les solucions fotoluminiscents per aplicacions avançades. Fruit del treball dels equips d’investigació, l’Institut de Materials Avançats de l’UJI té nou patents (dos d’elles en explotació; huit projectes de desenvolupament amb empreses i ha mantingut dos centenars de reunions amb el sector empresarial i industrial. Tot això amb l’objectiu de connectar-se amb les necessitats socials, aproximar la ciència i tecnologia desenvolupada a la universitat a l’empresa i propiciar una indústria del coneixement a l’entorn. La jornada, inaugurada pel vicerector d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo, i la directora de l’Institut de Materials Avançats, Elena Mas, ha comptat amb la participació de Victor Sans, Investigador de l’INAM; Justo Vellon, director del CEEI Castellón; Joaquin Membrado, CEO de l’empresa Estrategia & Dirección i director del Club Innovació del CICV; Vicente Barberá, soci fundador de VIROMII; Pablo Alvarez, del Departament de Negoci de Asfaltos SIMETRIA BECSA i Bernat Ibáñez, cap de la Unitat d’Innovació Port de Castelló. Tots ells han participat en una taula redona en la què han analitzat quines podrien ser les millors eines per la innovació i sobre les vies més útils per connectar eficaçment el món de la investigació i el desenvolupament empresarial. Els professionals han coincidit en assenyalar l’atracció de talent com una de les eines que afavoreix la innovació i també el fet de comptar amb una infraestructura humana continua que permeta mantenir el contacte entre institucions, centres d’investigació i empreses. En la seua opinió, els reptes que cal afrontar, com la sostenibilitat o l’economia circular, s’han de plantejar d’una manera col·lectiva i global, perquè així serà més senzill arribar a solucions. Entre les propostes per afavorir la innovació s’han proposat sessions de bones pràctiques, per intercanviar experiències, motivar al personal perquè estiga obert als canvis o mantenir reunions amb els equips directius i després amb els de màrqueting per estudiar vies de cooperació. La jornada també ha comptat amb una presentació dels reptes d’empreses a càrrec de Luis Guaita, director de Sostenibilitat i Innovació de Keraben; Mª Jesús Vicent, fundadora de CURAPATH, i Inma Gómez, directora de GESINTIA. Per a finalitzar hi ha tingut lloc una presentació de casos d’èxit en la que han participat els representants de les empreses SIMETRIA BECSA, VIROMII, Grupo E&D, i Port de Castelló que han format part de la taula redona i Alexandra Badoiu, en representació del CEEI Castellón.