Font: 26/01/2024

La Universitat Jaume I de Castelló ha posat en marxa el nou «Pla de promoció de la investigació i transferència de coneixement» per a l’any 2024 amb un doble propòsit: promocionar una recerca de qualitat, accessible i oberta en tots els àmbits de coneixement i reforçar la transferència de coneixement cap a la societat, a través de la compressió mútua de necessitats i objectius.

El pla integra un conjunt de sis accions per a abastar els objectius estratègics de l’UJI que s’instrumenten mitjançant dotze convocatòries en règim de concurrència competitiva i un mecanisme d’assignació directa, vinculats a la captació de recursos externs, i dotades amb més de quatre milions d’euros de pressupost. Les accions estan dissenyades per a aprofitar les sinergies amb els diferents instruments i convocatòries del Pla Estatal d’Investigació Científica, Tècnica i d’Innovació.

Aquesta convocatòria de 2024 inclou quatre novetats. En l’apartat de bones pràctiques en I+R+i s’ha revisat el contingut de totes les convocatòries amb l’objectiu de propiciar la participació de les dones investigadores i també s’han revisat els barems per a donar compliment a l’adhesió de l’UJI a la Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA), que busca la implantació d’un nou sistema d’avaluació de l’activitat investigadora a escala europea.

Pel que fa al finançament dels grups, s’ha incrementat el seu pressupost amb la finalitat de crear més oportunitats i millors condicions als equips actius en convocatòries externes competitives i s’ha allargat el termini de gaudi en la modalitat de reconeixement als grups actius en captació de recursos, de manera que permeta acompanyar gran part del període d’execució.

D'altra banda, s’ha incorporat una nova convocatòria de beques de màster per a promoure la formació bàsica en recerca de l’estudiantat amb un alt nivell acadèmic. El propòsit és la realització de treballs de recerca tutelats en grups d’investigació consolidats que, posteriorment, faciliten la seua concurrència a programes oficials de contractes de formació investigadora.

Per últim, s’inclou una nova convocatòria de ciència ciutadana i comunicació científica per a donar suport als equips actius en aquest tipus de programes, amb la finalitat d’afavorir que la ciutadania participe de manera activa en la definició de l’agenda investigadora i en la recopilació de dades, independentment de les seues característiques físiques, sensorials o psíquiques, la seua edat, la seua condició socioeconòmica o el seu nivell educatiu.

SIS PROGRAMES I TRETZE ACCIONS

El programa projectes d’investigació promou, d'una banda, la independència i el lideratge científic del personal investigador postdoctoral a través de la direcció de projectes de recerca i, d'altra banda, facilita la generació de noves línies d’investigació mitjançant el finançament d’un projecte propi. A més a més, també persegueix l’impuls de la participació del personal investigador, grups i instituts en convocatòries europees d’investigació i innovació.

Amb el programa de mobilitat el que es pretén és afavorir la capacitació del personal investigador en formació i postdoctoral en les primeres etapes de la carrera investigadora i obrir nous vincles amb equips d’altres institucions per a afavorir la internacionalització de l’activitat investigadora, especialment en el marc del consorci d’universitats europees EDUC.

L’apartat de recursos humans s’estructura al voltant de tres eixos: contractació d’estudiantat de doctorat en formació; cofinançament dels contractes laborals derivats de convocatòries externes i estabilització del personal investigador UJI acreditat amb el certificat R3 (perfil europeu d’investigador establert). El propòsit és millorar el posicionament de l’UJI com a espai atractiu per a desplegar la carrera investigadora, així com incentivar la retenció i atracció de talent científic i innovador, com per exemple, amb la nova convocatòria de beques d’estudiantat de màster.

El programa de transferència de coneixement persegueix apropar els resultats de la investigació a les empreses i a la societat, ajudant a posicionar el coneixement generat pels grups en un nivell de desenvolupament que permeta el seu aprofitament per a fer front als reptes socials. Es prestarà particular atenció a promocionar la col·laboració dels grups i instituts amb el sistema sanitari mitjançant la realització de projectes conjunts en l’àmbit biomèdic i de ciències de la salut.

L’actuació de suport a grups d’investigació pretén, d'una banda, incentivar la captació de recursos en convocatòries competitives externes per part de grups consolidats i, d'altra banda, proporcionar suport econòmic a equips amb una bona valoració científica que no han pogut ser finançats en convocatòries anteriors per limitacions pressupostàries. El seu objectiu final és fomentar la qualitat i competitivitat de la recerca realitzada a l’UJI.

El programa de difusió i divulgació donarà suport a la promoció de la ciència oberta a través de la plataforma de revistes científiques de l’UJI i impulsarà la ciència ciutadana, per a afavorir que la ciutadania contribuïsca activament en la ciència, ja siga amb el seu esforç intel·lectual, mitjançant l’observació, o amb les seues eines i recursos.

Web del pla: https://www.uji.es/serveis/ocit/g estio/conv/pinv24/